Rețete gustoase

Cozonac & chec cu fructe pentru masa de sărbători

Orașul a îmbrăcat straie de sărbătoare, sunt luminițe care apasă butonul magic ce deschide cufărul cu amintiri neprețuite al fiecărei inimi. Bradul gătit de sărbătoare și-a găsit loc de cinste în casele călduroase, colindele răsună și se simte miros de cozonaci. Oamenii dragi se așază la masă și bucuria este la ea acasă.

Aceasta este atmosfera specială a sărbătorilor de iarnă, cea care are darul de a ne deschide inimile, de a ne trezi empatia poate mai mult ca niciodată, de a ne îndrepta gândurile și privirea spre semenii noștri, de a ne conecta la forța supremă a universului. În puține cuvinte, de a fi mai buni.

Sărbătorile ne ajută să ne conectăm cu esența divină din noi, timpul petrecut alături de oamenii dragi ne face inimile să vibreze de iubire, iar bunătățile pe care le punem pe masă să ne încânte papilele gustative.

De Paște și de Crăciun, bunica mea prepara cozonaci dolofani, cei mai gustoși cozonaci din lume, cu mac și rahat, cu nucă și cacao și bineînțeles cu brânză dulce și multe stafide, preferații mei. Alături de ea am frământa primii mei cozonaci și chiar dacă azi nu-i urmez rețeta întocmai, gustul lor delicios mi-a rămas în amintire. De la ea am învățat că propriile mâini întrec cel mai bun malaxor, deci frământ cozonacul ca la carte (nu până transpiră tavanul, conform unei vorbe din popor, ci vreo 20 de minute), folosesc ingrediente la temperatura camerei și îi fac întotdeauna împletiți.

Îmi aduc aminte cu zâmbetul pe buze de vorbele ei devenite celebre, căci se mai întâmpla uneori să nu iasă totul ca la carte, iar ea se întrebare de fiecare dată ,,O fi de vină drojdia sau făina?”. Eu nu am azi această dilemă, căci mizez pe cele mai bune ingrediente, folosesc drojdie uscată și făină pentru cozonac Băneasa. Dar să nu mai lungim vorba și să trecem la frământat.

Cozonaci pufoși ca la bunica

Trebuie să stabilim din capul locului că e liber la preferințe, pui în ei ce-ți poftește inima și cât te lasă mâna, căci nu voi menționa cantități pentru umplutură, deci poate fi fără probleme opulență la mac, nucă și tot ce vei mai vrea. Aluatul pentru cozonacii pufoși este cel pe care îl pregătesc de vreo trei ani, l-am îmbunătățit pe parcurs și i-am rămas oarecum fidelă. Din cantitățile menționate ies fără doar și poate trei dolofani.

Ingredientele pentru aluatul de cozonac sunt:

– 1,5 kg făină

– 8 gălbenușuri

– 800 ml lapte

– 300 g zahăr

– un pachet de 200 g unt cu 82% grăsime

– o lingură de untură

– 14 g drojdie uscată

– 3 plicuri zahăr vanilat

– un praf de sare

Operațiunea cozonacii începe cu maiaua preparată din drojdia uscată, o lingură zahăr, 3 linguri făină și aproximativ 150 ml lapte călduț. Aceasta se lasă la dospit preț de 30 de minute. Timp în care, se pune o cratiță pe ochiul mic, unde se topește untul și untura, după care se lasă la răcit. Peste gălbenușuri se pune un praf de sare, zahărul și se amestecă foarte bine, încorporând încet untul și untura topite, apoi se pune laptele călduț în care s-a dizolvat zahărul vanilat, făina și maiaua, și începem frământatul.

Atenție, trebuie să obținem un aluat moale și ușor lipicios, deci să nu vă îngrijorați dacă va trebui să mai adăugați puțin lapte la sfârșit. Dăm aluatul la dospit pentru aproximativ o oră, timp în care putem pregăti ce vom pune în interior. Ungem masa de lucru cu puțin ulei, împărțim aluatul în 6 părți egale și le întindem pe rând, punem umplutura pregătită și formăm două batoane identice pentru fiecare cozonac, pe care le împletim. Punem cozonacii în tavă, îi ungem cu gălbenuș și îi lăsăm timp de 10 minute, după care îi dăm în cuptorul încins. Iar rezultatul va fi unul care va încânta papilele gustative ale oricărui pofticios.

Imagini arhiva personala – Editare Canva.com

Chec cu fructe și nuci

Nu sunt eu expertă în cozonaci, dar am îndrăznit să încerc, să îmbunătățesc rețete și să le dau o notă personală, lucru pe care te sfătuiesc să-l faci și tu. Și pentru că tot pomeneam de expertă, aș putea spune că rețeta mea magică vizează un chec cu nuci și fructe, pe care îl pregătesc mult mai des, care a fost declarat de cei mici cel mai bun din lume. Și se știe că minunații copii nu mint. Este ușor de pregătit și cu un pic de dichis are aspect demn de a fi pus pe masa de sărbătoare.

Trebuie să menționez că pentru chec nu cântăresc ingredientele, ci folosesc o cană gradată și pun până la 300 ml zahăr, la fel și făină Băneasa și 250 ml ulei, mai folosesc 6 ouă, două plicuri de zahăr vanilat, un praf de sare, 6 linguri de nucă măcinată și fructe după preferință. Pentru checul pe care îl prezint azi am folosit o banană mare, 4 mere și cireșe din compot. Se pot folosi tot felul de fructe. Este delicios cu cireșe și piersici, așa cum îl prefer eu.

Folosesc două tăvi pentru chec, în care pun hârtie de copt și așez fructele tăiate, după care separ ouăle și îmi îndrept atenția spre gălbenușuri, pun peste ele 2/3 din cantitatea de zahăr și amestec încorporând treptat uleiul. Apoi bat albușurile cu un praf de sare și restul de zahăr, amestec cu gălbenușurile, pun nuca, făina, amestec bine, torn compoziția peste fructe și dau la cuptor.

Checul este delicios așa cum iese din cuptor, dar pentru aspect am presărat după răcire zahăr brun, iar pentru a-i da față de sărbătoare putem apela la glazură de ciocolată și ornamente pentru prăjituri sau la nucă caramelizată, doar imaginația fiind limita.

Imagini arhiva personala – Editare Canva.com

În speranța că rețetele mele v-au inspirat, vă doresc spor în bucătărie și sărbători cu gusturi desăvârșite!

Articol pentru SuperBlog 2022.

Lasă un comentariu